فرق بین آنها چیست ؟ کدام یک بیشتر برای کسب و کارتان سود دارد؟
امروزه سازمان ها در تلاش برای ایجاد چابکی و بهبود در سیستم های خود هستند و در این مسیر بیشتر آنها به سمت اتوماسیون های فرآیندی روی آورده اند. همانطور که محبوبیت این سیستم به سرعت افزایش یافته است ، اکنون نیاز سازماندهی به فرایند ها ، انسان ها و ربات هایی که آنها را تسهیل میکنند وجود دارد . در این مقاله قصد داریم فرق بین process automation و process orchestration را توضیح دهیم تا شما را در پیکربندی استراتژی سازمان خود کمک کرده باشیم .
اتوماسیون یک اصطلاح گسترده است که شامل ربات های فیزیکی، ربات های نرم افزاری، و Business Process Automationمکانی که برنامه هایی ایجاد می شوند که عملیات را دیجیتالی می کنند و سیستم های سازمانی شما را به طور هوشمند یکپارچه می کنند. اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار از عمل مدیریت فرآیند کسب و کار زاده می شود.
اتوماسیون فرآیند برای خودکار کردن هر چیزی که به یک فرآیند مربوط می شود از جمله داده ها، قوانین تجاری، اجراکنندگان و ادغام ها برای ایجاد برنامه های کاربردی سازمانی استفاده می شود. این نرم افزار ها از پلتفرم های low-code همانند بیزاجی استفاده میکنند. اما چگونه کار میکند؟ همه چیز با مدل کردن یک فرآیند شروع میشود. این کار برای شبیه سازی فرآیند و بهبود آن قبل از خودکار سازی انجام میشود. سپس مبنای فرآیند شما این مدل میشود.
نرم افزار های low-code سریع تر در ساخت و آسان تر در تغییر در مقابل کد زنی های سنتی هستند. پلتفرم های low-code این امکان را فراهم میسازد تا نیرو هایی که قادر به کد نویسی نیستند با مدیران IT در مدل سازی مشارکت داشته باشند زیرا مدل سازی هسته اصلی فرآیند میباشد. و نکته مهم این است که این نرم افزار ها رابطه های بصری با کاربران تجاری را فراهم میکند.
تا به اینجا راجب اتوماسیون فرآیند صحبت کردیم ، اما معنی orchestrate کردن یک فرآیند چیست؟
معنای لغوی orchestrate : برنامه ریزی و هماهنگی عناصر یک موقعیت برای ایجاد اثر مطلوب به صورت پنهانی.
کلمه ‘orchestration’ از تنظیم یک قطعه موسیقی سرچشمه میگیرد. این یک اصطلاح مهم در زمینه تنظیم عملیات پیچیده تجاری است. معنای واقعی آن، گرد هم آوردن چندین عنصر به منظور ایجاد یک اثر کلی ترکیبی است.
پس زمانی که از orchestration صحبت میکینم در واقع هدف ما سیستمی برای یکپارچه سازی عناصر یک بیزینس شامل افراد ، سیستم ها ، دیتا ها و ربات ها با استفاده از تکنولوژی است.
اتوماسیون به طور گسترده توسط بسیاری از سازمان ها به منظور کاهش هزینه ها، افزایش کارایی و به حداکثر رساندن خروجی کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته است و بدون موفقیت نیست. با این حال، هنگام خودکارسازی چندین فرآیند تجاری با پیچیدگی های متفاوت در مقیاس ، این ارکستراسیون است که دید و کنترل مورد نیاز برای دستیابی به کارایی دیجیتال در سراسر سازمان را فراهم می کند. ارکستراسیون پیچیده تر از اتوماسیون است. وظایف را هماهنگ می کند، سیستم ها را یکپارچه می کند، بر اساس خروجی ها تصمیم می گیرد و با شرایط متغیر سازگار می شود. هدف ارکستراسیون ارائه یک دید کلی از فناوریهای اتوماسیون در سراسر سازمان از جمله سیستمهای کمکد، RPA، هوش مصنوعی و قدیمی است.
-صرفه جویی در هزینه
خودکارسازی کارهای تکراری و دستی باعث افزایش کارایی و بهره وری می شود ، این کار تعداد کارهای زمان بری که کارمندان باید انجام دهند را کاهش می دهد و به آنها زمان بیشتری برای تمرکز روی کار با ارزش بالاتر می دهد و نیاز به تعداد کار اضافی را در صورت افزایش حجم کار کاهش می دهد.
– افزایش انطباق
اتوماسیون به شما این امکان را می دهد که بررسی های انطباق را در فرآیندهای خود ایجاد کنید و به طور خودکار آنها را به روز می کند تا اطمینان حاصل شود که الزامات نظارتی هر بار که یک فرآیند اجرا می شود برآورده می شود. همچنین مشاهده مداوم وضعیت انطباق را برای کاهش خطر عدم انطباق و امکان حسابرسی دقیق تر فراهم می کند.
– افزایش چابکی
تغییرات در فناوری، مقررات و انتظارات مشتری، سازمانها را ملزم میکند که به سرعت واکنش نشان دهند تا به روز باقی بمانند و با رقبا همراهی کنند. کسبوکار و فناوری اطلاعات میتوانند در یک پلتفرم متمرکز برای ایجاد راهحلهایی که این الزامات جدید را برآورده میکنند و بهطور مداوم بهروزرسانی میشوند، همکاری کنند.
– افزایش دقت
خودکارسازی فرآیندهای کسب و کار ثبات را بهبود می بخشد و احتمال خطاهای ناشی از ورودی های انسانی را کاهش می دهد. خطاهای کمتر به این معنی است که تصمیمات تجاری بر اساس اطلاعات قابل اعتمادتر گرفته می شود و کارکنان زمان کمتری را برای رفع آنها و به تاخیر انداختن فرآیندها صرف می کنند.
– افزایش حاکمیت و امنیت
ارکستراسیون به فناوری اطلاعات اجازه می دهد تا به طور متمرکز تمام فرآیندهای خودکار را در سراسر سازمان مدیریت کند. این باعث افزایش شفافیت و حاکمیت می شود و خطر IT Shadow را به حداقل می رساند. مدیریت مرکزی برنامه های کاربردی فرآیند همچنین IT را قادر می سازد تا مجوزها را برای افزایش امنیت مدیریت کند.
– حفظ منابع IT
مدیریت اتوماسیون کل سازمان در یک پلتفرم استفاده کارآمد از زیرساخت و منابع فناوری اطلاعات را امکان پذیر می کند زیرا تیم فناوری اطلاعات شما مجبور نیست به طور مداوم چندین برنامه کاربردی را نظارت و تعمیر کند.
– افزایش بهره وری و رضایت کارکنان
کارمندان می توانند وظایف را در یک رابط واحد به جای نیاز به ورود به سیستم های متعدد و صرفه جویی در زمان انجام دهند.
هسته اصلی این تیم در سال 93 و با حضور کارشناسانی با تجربه کار در حوزه معماری سازمانی و مدیریت فرآیندها شکل گرفت که همگی بر روی پیاده سازی سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار یا BPMS و RPA متمرکز شده اند.